Welkom op mijn persoonlijke Blog

Hier vindt u meer informatie over mij als persoon, over politieke zaken en andere reflecties op de maatschappij zoals ik die waarneem!

Wilt u meer weten, maar vindt u dit niet op deze site, mail mij dan gerust: arpad@quicknet.nl







zondag 16 november 2008

Waterschapsverkiezingen; informatie fun-run, 15 nov. jl.

Je hebt je stembiljet binnen, maar vraagt je af waarom je moet stemmen; wat doet zo'n waterschap nu eigenlijk. Die vraag stond centraal bij de informatieve 'fun-run' die ik zaterdag 15 november jl. had georganiseerd. Met een groep enthousiaste hardlopers ging ik langs vier plekken waar Rijnland een rol heeft die voor burgers zichtbaar zijn. Hieronder een verslag. Maar ik wil hier iedereen enorm bedanken voor zijn of haar inzet bij deze loop. Dit geldt voor de deelnemers, de personen die hun inhoudelijk bijdrage hebben geleverd en mijn vrouw die alle spullen heeft vervoerd en de lunch voortreffelijk had verzorgd.

We startte bij de Amsterdamse Waterleidingduinen ingang de Oase. We werden ontvangen door een aantal boswachters en Ed Cousin, hoofd van de natuur eenheid bij Waternet. Ed lichtte toe hoe de vorming van het enige waterketenbedrijf is gelopen en hoe het nu werkt. Een wateketenbedrijf werkt samen in de gehele wateketen, afvalwatertransport, zuivering en drinkwater in een organisatie. "Door de bundeling van alle middelen en expertise zijn wij in staat om enorm effectief en efficiënt te werken. Verschillende organisaties kijken naar ons en willen graag meer weten hoe het werkt.", vertelde Ed Cousin. En dat is precies waarom we hier waren, want de waterketen is een van de punten in hun verkiezingsprogramma, dat tot aanzienlijke besparingen kan leiden voor U.

Daarnaast vertelde Ed Cousin over de veranderingen van de manier waarop drinkwater in dit gebied wordt geproduceerd. "Vroeger ging het voornamelijk om grondwater, door de nieuwe methode wordt dat aandeel steeds minder. Hierdoor stijgt het grondwaterniveau en dat is goed voor de natuur. Tegelijkertijd heeft het ook effecten op de omgeving. In het zuiden van het terrein, De Zilk, werken wij samen met provincie Zuid-Holland en Rijnland, om die effecten voor bijvoorbeeld de bollenboeren die geen hoge grondwaterstanden kunnen hebben, in goede banen te leiden." Ik sprak met Ed Cousin af, om volgend jaar een informatieve wandeling te starten in de Zilk om het publiek breder te informeren over het werk van de gezamenlijke partnes. Want ook dat is wat WaterNatuurlijk graag wil verbeteren; de communicatie tussen de gekozenen en de kiezer.

Na iets meer dan 7 kilometer kwamen we aan in de studio van Zandvoort FM. Vlak voor de studio kwam ik wethouder Bierman tegen en liepen we gezamenlijk naar de studio. In de uitzending van 'Goede morgen Zandvoort', spraken we over het belang van de waterschappen, de redenen om te stemmen en een aantal relaties, die Zandvoort heeft met Rijnland. "Het moeilijke bij deze verkiezingen is, dat weinigen weten wat het waterschap nu echt doet. Bovendien het waterschap heeft werk, dat gewoon gedaan moet worden op het gebied van veiligheid, en waterkwaliteit en welke keuzes zijn er dan echt te maken?", gaf wethouder Marten Bierman aan. Ik gaf daarop ongeveer de volgende aanvulling: "maar de manier waarop je dat werk doet maakt heel veel verschil. Zoek je actief partners om meer samen te werken, dan kan dit leiden tot enorme toename van efficiëntie en effectiviteit in de uitvoering ervan. Precies waar WaterNatuurlijk voor staat. Bovendien kun je de zichtbaarheid vergroten, maar moet er actiever over gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld bij de Middenboulevard, het Watertorenplein en door de gemeente gewenste intensievere samenwerking met Rijnland op het gebied van riolering en zuivering." Op de opmerking van de presentator: "Ik ken één kandidaat, want die komt uit Zandvoort en die weet wat hier speelt!", reageerde ik ongeveer met: "Ik heb bij de gemeente Zandvoort gewerkt en heb met mijn komst hier in Zandvoort ook laten zien dat ik het belangrijk vind me te blijven verdiepen in de omgeving en de ontwikkelingen. Dus ik kan oprecht zeggen dat ik Zandvoort ook goed ken."

Vervolgens renden we richting Parnassia aan Zee, een kleine 7 kilometer verderop. Daar hebben we het kort gehad over het toiletgebouw en het vier jaar durende conflict dat met Rijnland is geweest. Rijnland weigerde nl. -op onterechte argumenten zo bleek nadat na vier jaar de bezwaar en beroepscommissie van Rijnland uitspraak deed- medewerking te verlenen. WaterNatuurlijk staat een intensieve en pro-actieve manier van samenwerken voor, om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.


De laatste etappe, ca. 6 kilometer, voerde naar IJmuiden Seaport. Op het top van een duin wachtte wethouder Annette Baerveldt ons op. Na enkele rek -en strekoefeningen onder toeziend oog van de wethouder (tja, ze heeft ook sport in haar portefeuille), werden we door Gerlof Funke Kupper, directeur van Seaport, naar een warme vergaderzaal gebracht. Hier had Karen (mijn vrouw) een heerlijke lunch klaargezet. Daarna kregen we een uitgebreide toelichting op de plannen die er voor dat gebied liggen en de slimme manier waarop in de toekomst een parkeergarage onderdeel uitmaakt van een dijk. Die slimme constructie was ook gelijk een moeilijk punt, want wie is er nu verantwoordelijk voor de dijk en de garage, en hoe moet die verantwoordelijkheid dan worden ingevuld? Uiteindelijk is er -door intensief en constructief samenwerken- een oplossing gevonden. Die samenwerking moet echter geen uitzondering zijn, maar regel!

Geen opmerkingen: