Welkom op mijn persoonlijke Blog

Hier vindt u meer informatie over mij als persoon, over politieke zaken en andere reflecties op de maatschappij zoals ik die waarneem!

Wilt u meer weten, maar vindt u dit niet op deze site, mail mij dan gerust: arpad@quicknet.nl







zaterdag 8 november 2008

Verkiezingscampagne: terugblik op Werkbezoek Aalsmeer.

Op 7 november ben ik op bezoek geweest bij Piet Harting (VVD, nr. 16) en Elsbeth Huis. Zij ontvingen mij zeer gastvrij op de Oude Werf in Aalsmeer. Piet en Elsbeth informeerde mij over een aantal ontwikkelingen die invloed hebben op de waterkwaliteit in het echt prachtige Aalsmeer. Want ze hebben me ook echt hele mooie dingen laten zien. En op deze plek wil ik hen beiden danken voor hun gastvrijheid.





Door het vertrek van tuinders blijven er kavels achter die niet meer gebruikt worden voor het tuindersvak. Dat is voor de waterkwaliteit een probleem, wist u dat? Ik niet, maar Piet en Elsbeth legde het me uit en dit is wat ik er van begreep.

Tuinders planten hun jonge stekjes, die groeien en na een jaar of twee worden de planten uitgestoken. De kavels waar gestoken is, lijkt op een gatenkaas. Grote gaten waar de stekken gestaan hebben blijven zichtbaar in het land achter. De tuinders baggeren de watergangen en gebruiken die (vruchtbare) bagger om de gaten te dichten. Zo'n 50.000 kuub bagger per jaar werd op die wijze uit de Westeinderplassen gehaald.

Door schaalvergroting en verwelkingsziekte, vertrekken de tuinders massaal uit Aalsmeer. Anno 2008 wordt de hoeveelheid verwijderde bagger, geschat op nog maar op 10.000 kuub per jaar! Er blijft dus circa 40.000 kuub, nu al, achter in de plassen en dat zal meer gaan worden.. Dit heeft effecten op de waterkwaliteit om dat de toch al beperkte doorstroming nog verder wordt beperkt. Bovendien voert de Ringvaart zeer nutriënt rijk water aan. Dat alles samen bevordert de vorming van Blauwalg.

Piet is ondernemer en ziet dat andere ondernemers vertrekken en sommige lege kavels worden verkocht en tot een ander gebruik geschikt gemaakt: huizen, drijvende woonarken. Individueel prachtig, maar op de plekken die gekozen worden, leidt dit tot verrommeling. Veder neemt de economische vitaliteit van Aalsmeer af. Er wordt geen geld meer verdient, door eigen activiteiten en dat is geen goede ontwikkeling.

Piet Harting heeft die twee gegevens - afnemende waterkwaliteit en afnemende economische vitaliteit (en de daarmee gepaard gaande verrommeling van het landschap)-gecombineerd en kwam met een waanzinnig gaaf plan: verbeteren van de doorstroming door oude watergangen te herstellen, waardoor de waterkwaliteit zal toenemen en gelijktijdig met die nieuwe, bredere en diepere watergangen, nemen de kansen voor meer watertoerisme in Aalsmeer toe.

Vanuit waterbeheer lijkt het me een zeer interessant gegeven, maar er is iets geks aan de hand. Binnen Rijnland heeft men eerder deze week het Waterbeheerplan 4, goedgekeurd. En daarin is terug te lezen dat men dit nu nog open toegankelijke water wil afdammen met zogenaamde onzichtbare dammen (vlak onder de waterlijn). Het voedselrijke ringvaartwater kan dan de Westeinderplassen dan niet meer en dus zal er weinig Blauwalg meer ontstaan, zo is de redenering. Op zich -vanachter de tekentafel bezien- misschien niet eens zo gek, maar als je de kansen ziet die Piet en Elsbeth zien, dan is dit natuurlijk uitermate bijzonder. De boten kunnen er immers niet meer uit en dat is nu net de idee.

"Rijnland weet overigens al meer dan twee jaar van het plan, kreeg regelmatig uitnodigingen om mee te praten en denken, maar ging nergens op in. En dan nu ineens dit idee!", aldus Piet Harting.

Nu kosten die overleggen natuurlijk tijd, misschien wel veel tijd (ik ben drie uur bij Piet op bezoek geweest en heb ook gevaren op de grote en kleine Poel), maar het levert ook veel op. WaterNatuurlijk is voor zoveel mogelijk natuurlijk waterbeheer en recreatie. Daarnaast willen wij een meer open kijk op de problemen die zich in verschillende delen van het beheergebied afspelen. Dit lijkt zo'n kans. Ik zou hem in ieder geval willen pakken. Daarmee zeg ik niet dat als u op ons stemt er ineens alles mogelijk is. Natuurlijk hebben wij -het Hoogheemraadschap- verantwoordelijkheden, taken en rollen, maar die zou ik wel (vaker dan nu het geval is) met een brede blik op de samenleving, pro-actief, tegemoet willen treden. Hier hebben bestuurders een rol, maar ook de ambtenaren. Als dan alsnog blijkt dat er iets niet mogelijk is -vanuit onze verantwoordelijkheid voor goed waterbeheer- dan kunnen we dat in ieder geval tijdens een goed proces ook uitleggen. Dan ontstaat begrip, wederzijds. Daar moeten we meer naar streven. Er zijn ontwikkelingen die kant op, maar het kan (veel) beter en daar gaat WaterNatuurlijk voor.

Geen opmerkingen: