Welkom op mijn persoonlijke Blog

Hier vindt u meer informatie over mij als persoon, over politieke zaken en andere reflecties op de maatschappij zoals ik die waarneem!

Wilt u meer weten, maar vindt u dit niet op deze site, mail mij dan gerust: arpad@quicknet.nl







zondag 12 oktober 2008

Rol van het Waterschap bij nieuwbouwlocaties

Overstromingsrisico’s en nieuwbouwlocaties, ook in Rijnland!

Alleen in Rijnland zijn er meer dan 27.000 nieuwbouwlocaties gepland, zo blijkt uit mijn analyse van de cijfers die bij de Nieuwe Kaart van Nederland horen. "Dit is niet verantwoord!", was mijn eerste reactie. Deze Nieuwe Kaart is door het NIROV Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting) gemaakt.
Zondag 5 oktober was in het RTL Nieuws hierover een uitzending (zie uitzending)

Nu heeft het waterschap de taak om voor droge voeten te zorgen op zo'n verantwoordm ogelijke manier; het gaat immers over uw belastinggeld! Toch blijkt dat er tot 2040 veel nieuwbouwlocaties zijn gelegen in gebieden waar ook (grote) overstromingsrisico’s zijn (zie Nieuwe Kaart).

Van geval tot geval zal het risico verschillen, maar het lijkt me een vanuit waterbeheer onwenselijk zoveel woningen op plekken te bouwen met overstromingsrisico’s. WaterNatuurlijk heeft als uitgangspunt dat nieuwbouw niet zondermeer mogelijk is als dit vanuit waterbeheer onwenselijk is en zich hier ook heftig tegen verzetten. Natuurlijk snappen we dat er woningbouwbehoefte is, maar dat dient dan wel op een verantwoordde manier te gebeuren. Waterbeheer is een van de (belangrijkste) punten waarop zo'n verantwoordde keuze gemaakt dient te worden.

Geen opmerkingen: