Welkom op mijn persoonlijke Blog

Hier vindt u meer informatie over mij als persoon, over politieke zaken en andere reflecties op de maatschappij zoals ik die waarneem!

Wilt u meer weten, maar vindt u dit niet op deze site, mail mij dan gerust: arpad@quicknet.nl







zaterdag 1 november 2008

Terugblik op de stelling van vorige week over sportvissen

De stelling afgelopen week luidde: Sportvissen is eigenlijk jagen; het zou daarom verboden moeten worden!

Er stemde 14 personen en men was precies gelijk verdeelt in voor en tegen (7 voor en 7 tegen)

Ik ben tegen de stelling op grond van drie argumenten, die ik hieronder zal toelichten:
1- Sportvissen is geen jagen
2- Sportvissen is alleen mogelijk in een gezond watersysteem
3- Vissen zelf blijken er geen stress en pijn van te hebben.

Toelichting per punt.
1- Sportvissen heeft natuurlijk niets met jagen te maken. Jagen heeft tot doel het dier te vangen en meestal ook te doden. Bij sportvissen wordt de vis weer teruggebracht (het weidelijk omgaan met vissen) en heel soms worden er een of twee vissen meegenomen voor eigen consumptie, met name snoekbaars. In dat geval worden de vissen direct na de vangst gedood, dat in tegenstelling tot de vissen die beroepsvissers vangen, die een langzame dood sterven door zuurstof gebrek, of nog levend worden gefileerd (zoals bij de Tilapia).

Echt jagen en stroperij, daar zijn wij van WaterNatuurlijk sterk tegen. Berichten over stroperij op het Gooimeer (indien u het artikel wilt hebben kunt u mij mailen) veroordeel ik zeer. Hier kan niet streng genoeg tegen worden opgetreden. Ik vraag u dan ook, indien u iets verdachts ziet, dat direct te melden bij de hengelsportfederatie 0251-318882 en de Algemene Inspectiedienst (AID) 045-5466230. Indien een stroper gepakt wordt, worden hengels, boot, motoren en de rest in beslag genomen!

2- Als het water schoon is en genoeg zuurstof bevat, zal in het water een rijke variatie aan (wortelende) waterplanten en waterdieren in leven. Doordat er veel zuurstof in zit kan het water als het water zelf in staat zich schoon te houden. Vissen (en ander waterdieren) zijn een belangrijke indicator voor gezond water.

3- Het zenuwcentrum in de bek van vissen is anders als dat van zoogdieren. Van een haakje in hun bek hebben ze ook niet veel last. Van een sportvisser begreep ik ook dat ze soms één en dezelfde snoek twee keer op één dag vangen. Even ter illustratie van de beperkte impact die het vangen op ze heeft. Een snoek of snoekbaars heeft ook geen enkel probleem met het opeten van stekelige soortgenoten.

Het hierna volgende citaat is afkomstig uit een artikel over pijn en stressbeleving bij vissen van Kurt Schreckenbach, emeritus hoogleraar in visserijbiologie. Dit artikel stond in het septembernummer van Visionair en daarin wordt dat ook bevestigd: “het is onwaarschijnlijk dat vissen pijn, leed, angst en andere bewuste emoties ervaren. In plaats van pijn is het beter om eenduidige gedefinieerde en aantoonbare begrippen zoals ‘belasting’ en ‘schade’ te gebruiken. Het ontslaat sportvissers, viskwekers en beroepsvissers niet van de plicht om verantwoordelijk met vissen om te gaan.”

Het is met name die plicht om verantwoordelijk met vissen om te gaan waar de recreatieve visser zich bewust van moet zijn en waar o.a. Sportvisserij Nederland zich heel hard voor inzet. En zolang de overgrote meerderheid zich inderdaad bewust is van zijn of haar verantwoordelijkheid, dan ben ik voor sportvissen!
Wilt u meer weten ove sportvissen, dan kunt u contact opnemen met Jan Oor van de lijst WaterNatuurlijk.

1 opmerking:

Anoniem zei

Je kan die beesten ook gewoon met rust laten. Ga gewoon langs de kant van het water zitten en geniet ervan zonder de rust van vissen te verstoren.

Van mij mag het sportvissen verboden worden.